LEAN

LEAN levert het mooiste werk

Het Advocatenblad gaat in een 4 pagina tellend artikel in op het toepassen van de LEAN-filosofie binnen de advocatuur. Dries spreekt namens LEAN LAWYERS over hoe we elke dag proberen waarde toe te voegen.
Lean: voor de een is het jeukwoord, voor de ander een filosofie die aan de basis staat van een nieuw kantoor. Uit onderzoek van KPMG uit 2016 blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven lean inzet. De eerste advocatenkantoren die zich ‘lean’ noemen zijn ook gespot. Maar waar staat lean eigenlijk voor? En waarom zou je lean willen zijn?
 
(…) 

Verspilling

Centraal binnen de lean-gedachte is het begrip ‘klantwaarde’: de activiteiten of producten die klanten nodig hebben om een oplossing voor hun probleem te krijgen, legt de hoogleraar en consultant uit. ‘Het omgekeerde van klantwaarde is verspilling. Het idee achter lean is om verspillingen te verminderen zodat het werk gaat stromen,’ zegt Van Assen. ‘Dat kun je in elke branche toepassen.’

Dat dachten de oprichters van het Utrechtse LEAN LAWYERS ook. Advocaten Dries Beljon en Paul van den Berg lazen ‘The Lean Start-up’ (Penguin Books, 2011) van Sillicon Valley-ondernemer Eric Ries. Volgens het principe ‘Find the value, root the waste’ richtten ze in 2016 hun eigen kantoor op. Secretaresses zijn er niet in dienst; die bleken ze niet nodig te hebben. KEI vinden de advocaten fantastisch, want in het kader van zo weinig mogelijk verspilling werken ze zoveel mogelijk digitaal. Continu kijken naar verbetermogelijkheden zit inmiddels in hun DNA, legt Beljon uit. ‘Het traditionele sectie-overleg gaat minder over jurisprudentie en meer over: wat ging er deze week mis en wat kunnen we efficiënter doen,’ zegt Beljon. ‘Sowieso maken wij de lijnen extreem kort. Paul en ik zijn in vijf minuten bijgepraat. Ik weet negentig procent van wat er in zijn zaken speelt. Wij zitten bewust bij elkaar op de kamer.

(…)

Paradoxen

Het onderzoek van KPMG in 2016 wees uit dat de advocatuur in elk geval niet voorop loopt in lean-toepassingen. ‘Voor productiebedrijven is de lean-filosofie niets nieuws,’ zegt Van Assen. ‘Die zijn al twintig jaar met lean bezig. Daarop volgde de industrie, vervolgens de verzekeraars, waarna de ziekenhuizen op lean overgingen. Vandaaruit ging de golf naar gemeentes en andere overheden en toen naar de accountants. Nu ijlt het na in de advocatuur,’ zegt Van Assen.

Is lean dan niet de zoveelste managementmodegril? ‘Dat is afhankelijk van hoe je lean definieert,’ vindt Van Assen. ‘Managers hebben last van de paradoxale uitersten waartussen ze moeten manoeuvreren. Enerzijds willen ze standaardisatie, want dat drukt de kosten. Anderzijds willen ze maatwerk leveren; geven waar de klant specifiek om vraagt. Dat vinden werknemers ook leuker. Zo komen standaardisatie en innovatie tegenover elkaar te staan: vernieuwen versus verbeteren. Lean is dan een modeterm omdat we denken die paradox niet te kunnen slechten. Maar als je kijkt naar Toyota, dan zie je dat lean geen modegril is.’

(…)

In het onderwijs is lean wel weggezet als kostenbesparingsprogramma, terwijl het dat niet is, vindt Van Assen. ‘Het is een professionaliseringsprogramma, met kostenbesparend effect.’ Dat het resultaat kostenbesparing kan zijn, verklaart volgens Van Assen ook dat de advocatuur nu lean pas lijkt te ontdekken. ‘Dat de prijzen onder druk staan zal er wel iets mee te maken hebben,’ vermoedt hij. Dat laatste beaamt advocaat Beljon. ‘Het is bittere noodzaak om je werkwijze aan te passen. Klanten zijn kritischer op uren en tarieven. Als je daar als advocaat niet mee bezig bent, zit je uiteindelijk in je eentje voor je uit te staren of er een keer een klant komt,’ zegt hij.  ‘Het moet anders in de advocatuur, anders word je ingehaald. Niet door robot-lawyers, maar door niet-advocaten, of klanten zelf. Dat is ook hoe wij werken: wat je zelf kunt, doe je zelf. Met DOConDEMAND geven we 250 modellen gratis weg. Daarmee kunnen onze cliënten bijvoorbeeld een contract zelf in elkaar steken. Ik laat een klant niet betalen voor een model dat we toch wel hebben liggen. Ons werk blijft dan beperkt tot twee, drie uur sparren met zo’n klant en dat is eigenlijk het leukste om te doen. Daar ligt je toegevoegde waarde als advocaat.’ (…) ‘Lean levert ons vooral blije klanten op,’ zegt ook Beljon van LEAN LAWYERS. ‘De filosofie spreekt hen aan.’ 


Download het hele artikel in het Advocatenblad door hier te klikken.